Comparison – the role of contrast in the development of pupuil’s creative thinking

Comparison – the role of contrast in the development of pupuil’s creative thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52340/lac.2024.32.26

Keywords:

Method Comparison, Vazha Pshavela, Poem “Tamari”

Abstract

Comparing texts -interpreting and drawing conclusions, expressing pupil’s  personal opinios, which is based on reading, understanding and comprehending artistic works, is one of the requirements of the standard of Georgian language and literature.

When we are teaching the poem of Vazha Pshavela “Tamar” in the VI th grade, it is effective to focus on the excerpt from Grigol Orbelianis’ poem “Tost”, “The flag of Tamar was unfurles”  and Akaki Tsereteli’s poem “Dream”, which are  studies in the Vth grade. As a result of comparing and contrasting all three poems, the attitude of their aurhors towards Tamar, the great king of Georgians, will be revealed, attention will be focused on vocabulary and poetic techniques. Pupils.

It will be concluded that the merits of famous ancestors have been preserved in Georgian history and Georgian literature. It is our duty to respect and pass on to future generation their great contribution in preserving our identity and statehood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ქართული ენისა და ლიტერატურის სტანდარტი. განათლებისა და მეცნიერების სამინიტრო. თბილისი 2023.

როდონაია ვ., ნაკუდაშვილი ნ., და სხვ., ქართული ლიტერატურა -მე-5, მე-6 კლასები. მასწავლებლის წიგნი. თბილისი, 2023.

როდონაია ვ., ნაკუდაშვილი ნ., და სხვ.,ქართული ლიტერატურა - მე-5 - მე-6 კლასები. მოსწავლის წიგნი. თბილისი, 2023.

ღვინიანიძე თ., V-VI კლასებში ქართული ლიტერატურის სწaვლების საკითხები. ქუთაისი, 2024.

ჯანაშვილი ნ., იმედაძე ნ., გორგოძეს., განვითარებისა და სწავლების თეორიები. თბილისი. 2010.

ჯინჯიხაძე ჯ., ქართული ენისა და ლიტერატურის დაწყებითი კურსის სწავლების მეთოდიკა და ტექნოლოგია. თბილისი. 2014.

Downloads

Published

2024-11-21

How to Cite

Gvinianidze, T. (2024). Comparison – the role of contrast in the development of pupuil’s creative thinking. Language and Culture, (32), 185–187. https://doi.org/10.52340/lac.2024.32.26
Loading...