ტრანსმედია ჟურნალისტიკის განვითარების ეტაპები

ტრანსმედია ჟურნალისტიკის განვითარების ეტაპები

ავტორები

  • გვანცა საბაშვილი შოთა რუსთაველის სახელმწიფო უნივერსიტეტი, ბათუმი

DOI:

https://doi.org/10.52340/idw.2025.76

საკვანძო სიტყვები:

ტრანსმედია, ჟურნალისტიკა, მულტიპლატფორმულობა, ეთიკა, მედია ინოვაცია

ანოტაცია

ბოლო ათწლეულში მედია გარემოს ტრანსფორმაციამ გამოიწვია ინფორმაციის წარმოების, გავრცელებისა და აღქმის პროცესების ფუნდამენტური ცვლილება. ციფრული ტექნოლოგიების განვითარებასთან ერთად, ჟურნალისტიკა გადააბიჯა ტრადიციული ერთარხიანი თხრობის ჩარჩოებს და გადავიდა მრავალარხიან კომუნიკაციაზე, სადაც ტრანსმედია ითამაშებს გადამწყვეტ როლს. ტრანსმედიური თხრობა გულისხმობს ერთი სიუჟეტის განვითარებას სხვადასხვა პლატფორმაზე ისე, რომ თითოეული არხი ავითარებს მის განსხვავებულ ასპექტს და ხელს უწყობს აუდიტორიის ჩართულობის გაღრმავებას.

ნაშრომში განხილულია ტრანსმედიის ძირითადი მახასიათებლები, მისი მნიშვნელობა თანამედროვე ჟურნალისტიკაში და ის გამოწვევები, რომლებიც უკავშირდება ეთიკას, პროფესიონალიზმს, სიზუსტეს და აუდიტორიასთან ურთიერთობის ახალ მოდელებს. განხილულია როგორც საერთაშორისო, ისე ქართული პრაქტიკული მაგალითები, გაანალიზებულია ტრანსმედიის გავლენა ჟურნალისტური სტანდარტების ევოლუციაზე, მულტიპლატფორმულ სტრატეგიებზე და ინფორმაციის გავრცელების ახალ ფორმატებზე. განსაკუთრებული ყურადღება ეთმობა ტრანსმედიის შესაძლებლობებს დემოკრატიული კომუნიკაციის ხელშეწყობისა და მედიისადმი ნდობის გაძლიერების კუთხით.

ნაშრომის მიზანია ტრანსმედიის თეორიული და პრაქტიკული ანალიზი თანამედროვე მედია-რეალობაში, რათა დადგინდეს მისი პოტენციალი და როლი ჟურნალისტიკის მომავლის ფორმირებაში.

მოცემული ნაშრომი მიზნად ისახავს ტრანსმედია პროექტების ანალიზს თანამედროვე მასმედიაში. ტრანსმედია ჟურნალისტიკა წარმოადგენს ინფორმაციის გავრცელების მულტიპლატფორმულ სტრატეგიას, რომელიც ქმნის თხრობითად ერთიან, მაგრამ ტექნიკურად დივერსიფიცირებულ სიუჟეტს. კვლევა აჩვენებს, რომ ტრანსმედია მიდგომა მნიშვნელოვნად ზრდის აუდიტორიის ჩართულობას, აუმჯობესებს ინფორმაციის აღქმის ხარისხს და ქმნის ინტერაქტიული კომუნიკაციის შესაძლებლობას. სტატიაში განხილულია ტრანსმედია ჟურნალისტიკის მახასიათებლები, მათი უპირატესობები და სირთულეები, აგრეთვე საერთაშორისო და ქართული ქეისების მაგალითები. განსაკუთრებული ყურადღება ეთმობა ქართული მედიის პრაქტიკას, სადაც ტრანსმედია ელემენტები უკვე ინტეგრირებულია. ნაშრომის დასკვნით ნაწილში წარმოდგენილია რეკომენდაციები ტრანსმედია სტრატეგიის გაუმჯობესების მიმართულებით.

ტრანსმედია კომუნიკაცია წარმოადგენს თანამედროვე მასმედიის ერთ-ერთ ყველაზე დინამიკურ და მრავალმხრივ მოვლენას. ის გულისხმობს ინფორმაციის გავრცელებას სხვადასხვა პლატფორმაზე, რაც ქმნის ერთიან, მაგრამ მრავალშრიან ნარატივს. სტატია იკვლევს ტრანსმედიის არსს, განვითარებასა და მის გავლენას აუდიტორიასთან ურთიერთობაზე. გამოყენებულია საკვანძო თეორიული მოდელები, ანალიზი და მაგალითები თანამედროვე პრაქტიკიდან.

 

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

წყაროები

ბოცვაძე, ნ. (2020). ტრანსმედია თხრობა: ციფრული ეპოქის ახალი კომუნიკაციური მოდელი. თბილისი: განათლება XXI.

გიორგაძე, ლ. (2022). ჟურნალისტიკის ტრანსფორმაცია ციფრულ გარემოში. „მედიატექნოლოგიები და კომუნიკაცია“, 3: 45-59.

ჯიქია, დ. (2021). ინტეგრირებული ჟურნალისტიკა და პლატფორმების სტრატეგია. „კომუნიკაცია და საზოგადოება“, 1: 12-30.

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: NYU Press.

Phillips, A., & Milioni, D. (2021). Transmedia Journalism: Storytelling and Professional Practices. Journalism Studies, 22(5): 603–619.

Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication, 3: 586–606.

Shirky, C. (2008). Here Comes Everybody: The Power of Organizing Without Organizations. New York: Penguin Press.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2025-10-15

გამოცემა

სექცია

საზოგადოებრივი მეცნიერებები

მსგავსი სტატიები

1 2 3 > >> 

თქვენ ასევე შეგიძლიათ მსგავსი სტატიების გაფართოებული ძიების დაწყება ამ სტატიისათვის.

Loading...