Abstract
The aim of this article is to consider and analyze the role of multi-channel diplomacy in the context of the constructive transformation of the Georgian-Abkhazian conflict. More precisely, we consider the youth-oriented peace policy on the level of two channels – education and peace activity made by personal participation. The peace policy of the Georgian government, in particular, gave applicants living in the occupied territory of Abkhazia, without passing the unified national exams, the opportunity to continue their studies for free in accredited higher education institutions in the territory controlled by the Georgian government. However, while working on the article, the need to support young people from occupied Abkhazia in the direction of receiving artistic education was highlighted; with the involvement and activity of successful and famous art representatives - "Ambassadors of Peace", using their connections to create new formats for peaceful conflict transformation and dialogue.
References
აბრამიშვილი ი., ქოიავა რ., ,,საქართველოს სამშვიდობო პოლიტიკის 25 წელი“, კავკასიური სახლი, 2018.
ზურიკაშვილი ფ., ხუციშვილი გ., მაღრაძე გ., და სხვა ,,კონფლიქტი, გენდერი, მშვიდობის მშენებლობა“, გაეროს განვითარების ფონდი, 2002.
ზურაბიშვილი თ.,მშობლიურ ენაზე განათლების შეზღუდვა გალის რაიონში: გამოსავლის ძიებაში (პოლიტიკის დოკუმენტი),საქართველოს რეფორმების ასოციაცია (GRASS), თბილის, 2016.
ჭანკვეტაძე ნ., ბურსულაია გ., მურუსიძე ქ. ,,მშვიდობის და კონფლიქტების სწავლება: საბაზისო სახელმძღვანელო“, ჰაინრიჰ ბიოლის ფონდის თბილისის ოფისი, თბილისი, 2020.
საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან იძულებით გადაადგილებულ პირთა, განსახლებისა და ლტოლვილთა სამინისტროს 2009 წლის იძულებით გადაადგილებულ პირთა სტატუსის მქონეთა სტატისტიკური მონაცემები. http://mra.gov.ge/geo/static/47
„ნაბიჯი უკეთესი მომავლისკენ“ სამშვიდობო ინიციატივა აფხაზეთისა და ცხინვალის რეგიონის/სამხრეთ ოსეთის მოსახლეობისათვის განათლების შესაძლებლობების განვითარება, თბილისი, 2018. https://smr.gov.ge/uploads/prev/__a2beda36.pdf
აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკის განათლებისა და კულტურის სამინისტრო 2020 წელს შესრულებული სამუშაოს ანგარიში.
Dr. Diamond L., Ambassador McDonald J.,’’ Multi -Track Diplomacy: A Systems Approach to Peace”; Lynne Rienner Publishers; 3rd edition (30 Sept. 1996).
https://www.mes.gov.ge/content.php?id=10583&lang=geo
Berglund C, Souleimanov EA. What is (not) asymmetric conflict? From conceptual stretching to conceptual structuring. Dynamics of Asymmetric Conflict. 2019 Nov 4;13(1):1–12.
მშობლიურ ენაზე განათლების შეზღუდვა გალის რაიონში: გამოსავლის ძიებაში პოლიტიკის დოკუმენტი თორნიკე ზურაბაშვილი საქართველოს რეფორმების ასოციაცია (GRASS) იანვარი, 2016 | თბილისი [Internet]. [cited 2024 May 2]. Available from: https://grass.org.ge/wp-content/uploads/2016/07/GRASS-ganathlebis-uphleba-galis-raionshi1.pdf
დემნა გვასალია - ქართველები უცხოეთში [Internet]. www.nplg.gov.ge. [cited 2024 May 2]. Available from: http://www.nplg.gov.ge/emigrants/ka/00001072/
ნათია თოდუა (1996) [Internet]. www.nplg.gov.ge. [cited 2024 May 2]. Available from: http://www.nplg.gov.ge/bios/ka/00014257/
Murgulia N. ნათია თოდუა იძულებით გადაადგილებულ პირებს ახალ კლიპს უძღვნის: „ეს სიმღერა მამოგზაურებს ჩემს ბავშვობაში, ჩემს აფხაზეთში...“ [Internet]. რადიო ფორტუნა / Fortuna.ge. 2022 [cited 2024 May 2]. Available from: https://fortuna.ge/fortuna/post/natia-todua-idzulebit-gadaadgilebul-pirebs-akhal-klips-udzghvnis-es-simghera-mamogzaurebs-chems-bavshvobashi-chems-afkhazetshi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Georgian Scientists