სქესობრივი განათლების შედარებითი ანალიზი მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყანასა და საქართველოში
DOI:
https://doi.org/10.52340/lac.2025.34.16საკვანძო სიტყვები:
სქესობრივი განათლება, საქართველო, შედარებითი ანალიზიანოტაცია
სქესობრივი საკითხების სწავლება მრავალი ქვეყნის განათლების სისტემის განუყოფელი ნაწილია, განსაკუთრებით ევროპაში, სადაც იგი მიზნად ისახავს ცნობიერების დონის ამაღლებას, ჯანმრთელობის რისკების პრევენციას და ადამიანის უფლებების დაცვას. ყოვლისმომცველი სქესობრივი განათლება არ შემოიფარგლება მხოლოდ რეპროდუქციული ჯანმრთელობით. იგი მოიცავს ისეთ საკითხებს, როგორიცაა გენდერი, ურთიერთობები, ემოციური და ფსიქოლოგიური ჯანმრთელობა, კეთილდღეობა და თანხმობა. კვლევა მიმოიხილავს ნორვეგიის, ესპანეთის, კანადის და სინგაპურის სქესობრივი განათლების ძირითად მახასიათებლებს და ადარებს მათ საქართველოს გამოცდილებას. მაშინ როდესაც ნორვეგიასა და სინგაპურში სქესობრივი განათლება სავალდებულო საგანია და მასწავლებლებისთვის სპეციალური გადამზა-დების პროგრამები მოქმედებს, საქართველოში აღნიშნული მიდგომა, ჯერჯერობით, არ არის დანერგილი, რაც კონსერვატიული საზოგადოებრივი განწყობებით არის განპირო-ბებული. კვლევის შედეგად გამოვლინდა ძირითადი გამოწვევები, როგორიცაა სასკოლო პროგრამებში საკითხების სიმწირე, მასწავლებელთა არასაკმარისი მომზადება და თემის საჯარო განხილვისადმი საზოგადოების სიფრთხილე. საერთაშორისო საუკეთესო პრაქტიკის გათვალისწინებით, კვლევა ასკვნის, რომ საქართველოში საჭიროა უფრო ყოვლისმომცველი და ინკლუზიური სქესობრივი განათლების დანერგვა, რათა შემცირდეს ადრეული ქორწინება, არასრულწლოვანთა ორსულობა და სექსუალური ძალადობის შემთხვევები. ნაშრომი ხაზს უსვამს პოლიტიკის რეფორმის, მასწავლებელთა გადამზადების და საზოგადოების ჩართულობის აუცილებლობას, რაც ხელს შეუწყობს ინფორმირებული და ჯანსაღი საზოგადოების ჩამოყალიბებას.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
წყაროები
Aliete, C.-O., Camarneiro, A. P., Sagrario, G.-C., Carmen, C.-C., Pina Queirós, P. J., Cardoso, D., . . . Ugarte-Gu-rrutxaga, M. I. (2021). The Integration of Gender Perspective into Young People’s Sexuality Education in Spain
and Portugal: Legislation and Educational Models. International Journal of Environmental Research and Public Health, 1-27. Retrieved from file:///C:/Users/User/Downloads/ijerph-18-11921-v2.pdf
Bruce, C. (2021). Childhood Sex Education in Canada. Canadian Journal of Family and Youth, 391-396. Retrieved from https://journals.library.ualberta.ca/cjfy/index.php/cjfy/article/view/29712/21665
Goldschmidt-Gjerløw, B. (2022). Exploring Variation in Norwegian Social Science Teachers’Practice Concerning Sexuality Education: Who Teachers AreMatters and So Does School Culture. SCANDINAVIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH, 163-178. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/00313831.2020.1869072?needAccess=true
Ketting, E., & Ivanova, O. (2018). Sexuality Education in the WHO European Region. Cologne: Federal Centre for Health Education. Retrieved from https://www.bzgawhocc.de/fileadmin/user_upload/Dokumente/BZgA_CountryFactsheet_Spain.pdf?fbclid=IwY2xjawJLeT9leHRuA2FlbQIxMAABHfQet-yaX-BnO5IaxmQw1s3kCEykLyDkObUBr8d_gnKe7iMPPMbn-Nz5Ng_aem_iu0P9wvsW_hqjUKHJ3-q8Q
Liew, W. M. (2014, September). Sex (education) in the city: Singapore’s sexuality education curriculum. Discourse Studies in the Cultural Politics of Education, 705-717. Retrieved from file:///C:/Users/User/Downloads/Liew2014-Sexeducationinthecity.pdf
Michielsen, K., & Ivanova, O. (2022). Comprehensive sexuality education: why is it important? February. Retrieved from https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2022/719998/IPOL_STU(2022)719998_EN.pdf
UNESCO. (2021). The journey towards comprehensive sexuality education Global status report. Paris. Retrieved from https://www.unwomen.org/sites/default/files/2021-11/Journey-towards-comprehensive-sexuality-education-Global-status-report-en.pdf
Walters, L., & Laverty, E. (2022, February). Sexual health education and different learning experiences reported by youth across Canada. The Canadian Journal of Human Sexuality, 18-31. Retrieved from https://utppublishing.com/doi/pdf/10.3138/cjhs.2021-0060
Wellings, K., & Parker, R. (2006). Sexuality Education in Europe.
World Health Organization. (2025, 03). Retrieved from World Health Organization: https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/comprehensive-sexuality-education
Yun, H. U., Lian, W. M., Prema, V., Loke, W. M., P. (2012). Do parents talk to their adolescent children about sex?—findings from a community survey in Singapore. Annals of the Academy of Medicine-Singapore, 239-246. Retrieved from https://annals.edu.sg/pdf/41VolNo6Jun2012/V41N6p239.pdf?origin%3Dpublication_detail




