ვაჟა-ფშაველას ლიტერატურული ზღაპარი ,,ტრედები“

ვაჟა-ფშაველას ლიტერატურული ზღაპარი ,,ტრედები“

ავტორები

  • ნანა კუპრაძე საქართველოს უნივერსიტეტი image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.52340/lac.2025.10.35

საკვანძო სიტყვები:

ვაჟა-ფშაველა, ლიტერატურული ზღაპარი,

ანოტაცია

The artistic aspects of Vazha-Pela's literary fairy tale are almost unexplored. Although many excellent articles have been written, they have not yet been studied monographically. One of the reasons for this is that Georgian literary studies, under the pressure of the atheistic Soviet regime, were actively unable to scientifically process biblical and mythological symbols and connect them with the artistic text. Vazha - Pshavela's literary fairy tale, Treadi " turned out to be very interesting from this point of view as well. We think that the artistic interpretation of different symbolic and archetypal models in the work is necessary for the purpose of perceiving and evaluating the national culture. 

As a rule, a literary fairy tale represents the era in which it was created, as well as the direction to which the writer belongs. Although the fairy tale is based on folklore sources, it also contains an artistic invention, in any case, it expresses the author's artistic idea. The story, "Treads" tells us about such delicate topics as: kindness, love, pity, trust, betrayal, etc. 

The genre specifics of the literary fairy tale do not require convincing the reader of the truth of the story, so the writer often resorted to this possibility of expression, especially in cases where under censorship he wanted to somehow disguise the creative form of national self-expression. 

Researchers have repeatedly noted Vazha-Pela's special interest in moral and moral problems. It must be said that nature, As perfection, Vazha-Pela has a moral appearance in the artistic world. Man should take an example of perfection from the children of nature. 

In the story, the creatures of nature perceive life as a precious mercy, so they are allowed to enjoy life with all their being, because they subconsciously feel the hidden sadness of a short existence. 

The language of nature can be understood only if a person equipped with humanistic ideals makes love for it. 

A world that experiences unbearable hunger needs love, unity, compassion and most of all the feeling of freedom.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

წყაროები

კიკნაძე გრ., ,,ვაჟა-ფშაველას შემოქმედება“. გვ. 221. თბილისი: თსუ. 1989.

ლეთოდიანი ა., ,,გვრიტის, მტრედისა და ორბის სიმბოლიკა ,,გიორგი მთაწმინდელის“ ცხოვრების“ მიხედვით.“ ,,ლიტერატურული ძიებანი”. # XXXIV, გვ141. თბილისი: შოთა რუსთაველის ქართული ლიტერატურის ინსტიტუტი. 2013.

ქურდოვანიძე თ., ,,ვაჟა-ფშაველა და ქართული ფოლკლორი“, გვ.262. თბილისი.უნივერსიტეტის გამომცემლობა, 2011.

სასარგებლო ბმულები:

ბიბლია, ლევიანნი 19 http://biblia.ge/paralel/2339 (27.02.2025)

ვაჟა-ფშაველა https://tagiweb.wordpress.com/2011/12/14/tredebi/ (4.02.2025)

აბუდელაურის ტბა https://www.nplg.gov.ge/wikidict/index.php/ აბუდელაურის_ტბა (06.02.25)

ლოპუხინიhttp://www.greeklatin.narod.ru (07.02.25)

ფსალმუნი102https://www.orthodoxy.ge/tserili/gadasatseri/dzveli/fsalmunni/fsalmunni-102.htm (12.02.25).

ესაია 40 https://www.orthodoxy.ge/tserili/biblia_sruli/dzveli/esaia/esaia-40.htm 24.02.25.

ესაია 38 https://www.orthodoxy.ge/tserili/biblia_sruli/dzveli/esaia/esaia-38.htm 24.02.25

ბიბლია https://www.orthodoxy.ge/tserili/biblia_sruli/sarchevi.php 23.02.25

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2025-06-03
Loading...