დიალოგის, მიმართვის ფორმისა და ინტერვიუს ჩაწერის სტრატეგიები დაწყებითი საფეხურის ქართული ენისა და ლიტერატურის გაკვეთილებზე
DOI:
https://doi.org/10.52340/lac.2024.09.57საკვანძო სიტყვები:
დიალოგი, მიმართვა, ინტერვიუ, ესგ-ის სტანდარტი, ტექსტი, საკლასო და საშინაო დავალებები, ი-სპეკტაკლიანოტაცია
Taking into account the requirements given in the ESG standard and based on practical experience, a rather interesting issue is presented in the work step by step, from simple to complex principle - about dialogue, application form and interview writing/recording strategies, which allowed for a lot of artistic texts containing dialogue. here:
- a) first of all, attention was focused on the form of dialogue;
- b) practice on all three locations of the application form - taking into account the punctuation marks;
- c) in order to implement the theoretically studied issue in practice and based on the pairing of students, the whole class was involved in the dialogue writing activity;
- d) completing homework, based on holding a dialogue with family members, strengthened knowledge on the correct transmission of the dialogue record and application forms;
- e) presentation of mini-performances contributed to a deeper understanding of the issue;
- f) The last, logical link in the chain of all activities was the preparation, taking and recording of questions for the interview.
As we can see, the thoughtful study of the issue depends on the teacher's efforts - after in-depth processing of the text, he noticed and selected all the linguistic issues that required special study. To connect the previous knowledge to the new one, collect it from the text and compile the appropriate exercises himself, and first turn the information provided to the students into knowledge, then assign the value of practical activities to this knowledge.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
წყაროები
2018 – 2024 წ.წ., მესამე თაობის ეროვნული სასწავლო გეგმა
მალვინა შანიძე, პრაქტიკული სავარჯიშოები მოსწავლეთა ლექსიკური მარაგის გამდიდრებისა და გამომეტყველებითი კითხვის ჩამოყალიბებისათვის დაწყებით კლასებში (მეთოდური რეკომენდაციებით), აკ. წერეთლის სახელმწიფო უნივერსიტეტის გამომცემლობა, ქუთაისი, 2008 წ.
მალვინა შანიძე, წიგნიერების საფუძვლები (კითხვის, წაკითხულის გააზრებისა და წერითი აზროვნების სტრატეგიები დაწყებით საფეხურზე), აკ. წერეთლის სახელმწიფო უნივერსიტეტის გამომცემლობა, ქუთაისი, 2021 წ.
ვახტანგ როდონაია, ლ. ვაშაკიძე, მ. მირიანაშვილი, ა. არაბული, მე-2-4 კლასების ქართული ენისა და ლიტერატურის სახელმძღვანელოები, თბ., 2022 წ.