პოლიტიკური პარტიების საარჩევნო სარეკლამო რგოლების შედარებითი ანალიზის შესახებ (2013 წლის საპარლამენტო არჩევნები)

პოლიტიკური პარტიების საარჩევნო სარეკლამო რგოლების შედარებითი ანალიზის შესახებ (2013 წლის საპარლამენტო არჩევნები)

ავტორები

  • რამაზ სვანიძე აკაკი წერეთლის სახელმწიფო უნივერსიტეტი image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.52340/lac.2024.09.40

საკვანძო სიტყვები:

პოლიტიკური პარტიები, საარჩევნო სარეკლამო რგოლები, საპარლამენტო არჩევნები

ანოტაცია

The report discusses the election commercials of the German parties within the framework of the 18th Bundestag elections. The aforementioned elections took place on September 22, 2013. The election commercial lasts approximately one minute and 30 seconds. The SPD used the most words per minute, the FDP is in the second place to last and is followed by the CDU. As part of the multimodal analysis, CDU and FDP election commercials are analyzed in detail. In this short video format, the parties tried to bring their main postulates to the voters. The persuasion strategies were designed verbally as well as non-verbally and paraverbally. The directing also includes the camera view, which marks and complements multimodal codes to increase emotionality. The qualitative method is used to determine which multimodal means dominate the parties and which factors ensure effective and goal-oriented communication.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

წყაროები

Baron, Sascha: Politische Farbenlehre. 29.06.2010. https://www.dw.com/de/vom-image-der-deutschen-parteien/a-5739926, 2.02.2024.

Eggler, Marcel: Argumentationsanalyse textlinguistisch. Argumentative Figuren für und wider den Golfkrieg von 1991. Tübingen: Niemeyer, 2006.

Habscheid, Stephan/Rumann, Horatiu: Wahlspots. In: Niehr, Thomas; Kilian, Jörg; Wengeler, Martin (Hrsg.): Handbuch Sprache und Politik. Bremen: Hempen, 2017. S. 627-650.

Kienpointner, Manfred: Vernünftig argumentieren. Regeln und Techniken der Diskussion. Reinbek: Rowohlt, 1996.

Kienpointner, Manfred: Alltagslogik. Struktur und Funktion von Argumentationsmustern. Stuttgart-Bad Cannstatt: frommann-holzboog, 1992.

Negenborn, Daniel: Die Einstellungsgröße. 13.03.2019. https://www.filmmachen.de/film-grundlagen/bildgestaltung/einstellungsgroesse, 15.12.2023.

Schicha, Christian; Skroblies, Miriam: Politik im Spot-Format – Rekonstruktion und Analyse von Wahlwerbespots ausgewählter Parteien zur Bundestagswahl 2017, Forschungspapier, 2017. Erschienen auf: regierungsforschung.de

Stuckelbeger, Simon. 2019. “Mobilizing and Chasing: The voter targeting of negative campaigning — Lessons from the Swiss case.” Party Politics. Published electronically 28 May 2019. doi: https://doi.org/10.1177/1354068819852252

Wehling, Elisabeth: Politische Kommunikation, die ankommt. Eine neuro-linguistische Analyse des EU-Wahlkampfes. Friedrich Ebert Stiftung. 2009.

Wengeler, Martin: Topos und Diskurs – Möglichkeiten und Grenzen der topologischen Analyse gesellschaftlicher Analysen. In: Warnke, Ingo H. (Hrsg.): Diskurslinguistik nach Foucault: Theorie und Gegenstände. Berlin, New York: de Gruyter, 2012. S. 165-186.

Wengeler, Martin: Topos und Diskurs. Begründung einer argumentationsanalytischen Methode und ihre Anwendung auf den Migrationsdiskurs (1960 - 1985). Tübingen: Niemeyer, 2003.

ცაგარელი, ლევან (2010) ლიტერატურა და კინოხელოვნება. [Teaching Resource] http://eprints.iliauni.edu.ge/1800/, 10.12.2023.

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2024-03-03

როგორ უნდა ციტირება

სვანიძე რ. (2024). პოლიტიკური პარტიების საარჩევნო სარეკლამო რგოლების შედარებითი ანალიზის შესახებ (2013 წლის საპარლამენტო არჩევნები). ენა და კულტურა, 9, 213–219. https://doi.org/10.52340/lac.2024.09.40

გამოცემა

სექცია

სტატიები
Loading...