,,არც ისე ღრმად ,,დამარხული" სიძულვილი: მტრობის თემის განსხეულება კაზუო იშიგუროს რომანში ,,დაფლული გოლიათი"

,,არც ისე ღრმად ,,დამარხული" სიძულვილი: მტრობის თემის განსხეულება კაზუო იშიგუროს რომანში ,,დაფლული გოლიათი"

ავტორები

  • თამთა ამირანაშვილი აკაკი წერეთლის სახელმწიფო უნივერსიტეტი image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.52340/lac.2024.09.02

საკვანძო სიტყვები:

კაზუო იშიგურო, ,,დაფლული გოლიათი, უნივერსალური ადამიანი

ანოტაცია

Nobel Prize-winning writer of Japanese origin Kazuo Ishiguro, who considers it his mission to discuss universal human experiences, in his fantasy novel The Buried Giant questions the ideal of English poet William Blake's Britain as a "green and pleasant island". In Ishiguro's artistic work, the natural landscapes of the English countryside are not a source of pleasure and beauty, but they mask deeply buried violence or hatred, metaphorically Giants, based on the title of the novel. Ishiguro contrasts the picturesque nature of England with the soil, which holds the signs of massacre - bones and corpses. The writer goes even further and relates characters to the deceptive landscape of England, who after winning our sympathy through their noble behavior, reveal past mistakes and atrocities. The presented paper examines the embodiment of the theme of hatred in the novel, which develops on two levels - personal/narrow and general/broad. On the one hand, on the example of the old British couple Axl and Beatrice, as well as the Saxon fighter Wistan, the writer shows the hatred buried in the human heart. On the other hand, against the backdrop of the life tragedies of the main characters, the bloody past of the Britons and Saxons is vividly described. The novel contains an unsolvable riddle for humanity - how to deal with the past, especially the extremes of conflict, namely, cases of massacres? Ishiguro's answer is not very promising.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

წყაროები

ვერნონი, მ., მილერი მ.ა. - VERNON, M., & MILLER, M. A. (2018): Navigating Wonder: The Medieval Geographies of Kazuo Ishiguro’s “The Buried Giant.” Arthuriana, 28(4), 68–89. http://www.jstor.org/stable/45015571

ვუდი, ჯეიმს - Wood, James (2015): The Uses of Oblivion//The New Yorker, https://www.newyorker.com/magazine/2015/03/23/the-uses-of-oblivion

იშიგურო კაზუო. (2018): გამომცემლობა პალიტრა L. თბილისი

ლუპაკ, ალანი - LUPACK, A. (2015): [Review of The Buried Giant, by K. ISHIGURO]. Arthuriana, 25(3), 118–120. http://www.jstor.org/stable/24643534

რუსელი რ. - RUSSELL, R. R. (2021): Ishiguro’s The Buried Giant: The (Re)turn to Fantasy from The Remains of the Day. The Comparatist, 45, 300–323. https://www.jstor.org/stable/27085527

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2024-03-02

როგორ უნდა ციტირება

ამირანაშვილი თ. (2024). ,,არც ისე ღრმად ,,დამარხული" სიძულვილი: მტრობის თემის განსხეულება კაზუო იშიგუროს რომანში ,,დაფლული გოლიათი". ენა და კულტურა, 9, 7–11. https://doi.org/10.52340/lac.2024.09.02

გამოცემა

სექცია

სტატიები
Loading...