გალაკტიონი ცენზურის გარეშე და მისი ფსიქოლოგიური პორტრეტი
DOI:
https://doi.org/10.52340/lac.2023.08.47ანოტაცია
A totalitarian regime, as a form of violent governance, turned many writers into victims. The ideology of the 20s and 30s, in fact, prohibited creative freedom. thinkers were zombified by the constant dictation of the Bolshevik array’s leaders. the writing created in this background and the writers’ lives require serious research. Writers’ products, obviously, reflect their psychological transformations, but the most important things for researching their psychological portraits are the records of the district books, the memories of contemporaries, and briefly, those who survived the Bolshevik’s censorship. From these records and memories, their attitude towards the regime and their servants and makes stating specific conclusions easier. The book published by T.Doiashvili and N.Sikharulidze, ,,Galaktioni uncensored” (2022yr), makes us familiar with the inside nature of Galaktioni. his character is shown in many records, his frame of mind and position towards ,,colleagues”. The book sheds light on expressed assumptions and views about Galaktioni in my book "Soviet Reflections in Georgian writing of 1921-1940". The work is an interesting response to the book "Galaktioni Uncensored".
##plugins.generic.usageStats.downloads##
წყაროები
ბაქრაძე ა, 1990, ,,მწერლობის მოთვინიერება“, თბილისი,
გალაკტიონი,2009, ,,200 ამბავი“, ,,არტანუჯი, თბილისი;
დოიაშვილი თ. სიხარულიძე ნ. 2022, ,,გალაკტიონი უცენზუროდ“,გამომცემლობა არტანუჯი, თბილისი;
კობიაშვილი მ 2021; ,,საბჭოთა რეფლექსიები 1921-1940 წლების ქართულ მწერლობაში“, გამომცემლობა ,,საქართველოს მაცნე“, თბილისი;
მოგონებანი გალაკტიონზე, ,,პალიტრა L”, თბილისი;
სიგუა ს, 2008, ,,მოდერნიზმი“, გამომცემლობა ,,მწერლის გაზეთი“, თბილისი;
წოწორია თ, 2012, ,,გალაკტიონ ტაბიძის რითმა“, გამომცემლობა ,,ინტელექტი“, თბილისი