For the Issue of Normative Acts Regulating Inclusive education

For the Issue of Normative Acts Regulating Inclusive education

Authors

  • Gvantsa Chanturia Javakhishvili Tbilisi State University
  • Khatia Khatiashvili Javakhishvili Tbilisi State University

DOI:

https://doi.org/10.52340/lac.2022.830

Abstract

The article discusses the legal frameworks of different countries, which is important for a better understanding of inclusive education.It should be noted that the fourth goal of sustainable development is to provide the quality education. Everyone should receive equal education, eliminate inequality in the educational system, increase the number of qualified teachers - unicef.org.ge. This implies that all people should be educated regardless of their peculiarities, except in the case of mental retardation. Consequently, in addition to the two main missions - Education and Science- the university has a third mission. It is a quality life-long education and community development through a variety of projects. Therefore, the introduction of inclusive education at the highest level is a direct demand and need. This is regulated by the existing legislative and normative acts in this field.It is noteworthy that in the context of globalization, legislative norms are formed taking into account all the principles and norms offered by the international community. Protecting the rights of people with disabilities is an important issue, but it must also be done by providing additional guarantees of their equality and discrimination. One of the main point is that no person shall be denied a right to an education.The article discusses mainly the cases of Sweden and Georgia. We studied laws and regulations in these countries. All these documents highlight that all people have the right to education and every state must respect this right. The legislation is arranged differently in every country and in many countries it is in the process of refinement. However, it should be noted that a lot is being done in Georgia, but there is still a lot to be done.

Downloads

Download data is not yet available.

References

საქართველოს კანონი ზოგადი განათლების შესახებ, 2005 წლის 8 აპრილი

ადამიანის უფლებათა საყოველთაო დეკლარაცია

შვედეთის კანონი უმაღლესი განათლების შესახებ, 1992 წლის 17 დეკემბერი

შვედეთის კანონი უმაღლესი განათლების შესახებ, 1993 წლის 4 თებერვალი

საფრანგეთის კანონი ინვალიდთა შესახებ, 1991 წლის 17 აპრილი

კონვენცია ბავშვის უფლებების შესახებ, 1989 წლის 20 ნოემბერი

ევროპის სოციალური ქარტია, 1996 წელი

კონვენცია განათლების სფეროში დისკრიმინაციის წინააღმდეგ, 1960 წელი

შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირთა უფლებების კონვენცია, 2006 წელი

რეკომენდაციები განათლების შესახებ დისკრიმინაციის წინააღმდეგ, 1960 წელი

რეკომენდაციები მოზარდების განათლების განვითარებისათვის, 1974 წელი

რეკომენდაციები უმაღლესი განათლების კვალიფიკაციისა და კვლევის აღიარებისათვის, 1993 წელი

რეკომენდაციები უმაღლესი განათლების მასწავლებელთა სტატუსთან დაკავშირებით, 1997 წელი

ადამიანის უფლებების უნივერსალური დეკლარაცია, 1948 წელი

მსოფლიო დეკლარაცია ,,განათლება ყველასათვის’’, 1980 წელი

ზრდასრულთა სწავლების ჰამბურგის დეკლარაცია, 1997 წელი

სალამანკას დეკლარაცია და სპეციალური საჭიროების მქონე პირთა განათლების სამოქმედო გეგმა, 1994 წელი

საქართველოს კანონი შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირთა სოციალური დაცვის შესახებ, 1995 წელი

გაეროს კონვენცია შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირთა უფლებების შესახებ, 2017 წლის 27 დეკემბერი

Ulrika Järkestig Berggren, Diana Rowan, Ewa Bergbäck & Barbro Blomberg, Disabled students’ experiences of higher education in Sweden, the Czech Republic, and the United States – a comparative institutional analysis, 2016

Girma Berhanu SPECIAL EDUCATION TODAY IN SWEDEN, 2014

Special Education across Europe in 2003, European Agency for Development in Special

Needs Education, 2003

Downloads

Published

2022-03-09

How to Cite

Gvantsa Chanturia, & Khatia Khatiashvili. (2022). For the Issue of Normative Acts Regulating Inclusive education. Language and Culture. https://doi.org/10.52340/lac.2022.830
Loading...