For the Issue of Normative Acts Regulating Inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.52340/lac.2022.830Abstract
The article discusses the legal frameworks of different countries, which is important for a better understanding of inclusive education.It should be noted that the fourth goal of sustainable development is to provide the quality education. Everyone should receive equal education, eliminate inequality in the educational system, increase the number of qualified teachers - unicef.org.ge. This implies that all people should be educated regardless of their peculiarities, except in the case of mental retardation. Consequently, in addition to the two main missions - Education and Science- the university has a third mission. It is a quality life-long education and community development through a variety of projects. Therefore, the introduction of inclusive education at the highest level is a direct demand and need. This is regulated by the existing legislative and normative acts in this field.It is noteworthy that in the context of globalization, legislative norms are formed taking into account all the principles and norms offered by the international community. Protecting the rights of people with disabilities is an important issue, but it must also be done by providing additional guarantees of their equality and discrimination. One of the main point is that no person shall be denied a right to an education.The article discusses mainly the cases of Sweden and Georgia. We studied laws and regulations in these countries. All these documents highlight that all people have the right to education and every state must respect this right. The legislation is arranged differently in every country and in many countries it is in the process of refinement. However, it should be noted that a lot is being done in Georgia, but there is still a lot to be done.
Downloads
References
საქართველოს კანონი ზოგადი განათლების შესახებ, 2005 წლის 8 აპრილი
ადამიანის უფლებათა საყოველთაო დეკლარაცია
შვედეთის კანონი უმაღლესი განათლების შესახებ, 1992 წლის 17 დეკემბერი
შვედეთის კანონი უმაღლესი განათლების შესახებ, 1993 წლის 4 თებერვალი
საფრანგეთის კანონი ინვალიდთა შესახებ, 1991 წლის 17 აპრილი
კონვენცია ბავშვის უფლებების შესახებ, 1989 წლის 20 ნოემბერი
ევროპის სოციალური ქარტია, 1996 წელი
კონვენცია განათლების სფეროში დისკრიმინაციის წინააღმდეგ, 1960 წელი
შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირთა უფლებების კონვენცია, 2006 წელი
რეკომენდაციები განათლების შესახებ დისკრიმინაციის წინააღმდეგ, 1960 წელი
რეკომენდაციები მოზარდების განათლების განვითარებისათვის, 1974 წელი
რეკომენდაციები უმაღლესი განათლების კვალიფიკაციისა და კვლევის აღიარებისათვის, 1993 წელი
რეკომენდაციები უმაღლესი განათლების მასწავლებელთა სტატუსთან დაკავშირებით, 1997 წელი
ადამიანის უფლებების უნივერსალური დეკლარაცია, 1948 წელი
მსოფლიო დეკლარაცია ,,განათლება ყველასათვის’’, 1980 წელი
ზრდასრულთა სწავლების ჰამბურგის დეკლარაცია, 1997 წელი
სალამანკას დეკლარაცია და სპეციალური საჭიროების მქონე პირთა განათლების სამოქმედო გეგმა, 1994 წელი
საქართველოს კანონი შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირთა სოციალური დაცვის შესახებ, 1995 წელი
გაეროს კონვენცია შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირთა უფლებების შესახებ, 2017 წლის 27 დეკემბერი
Ulrika Järkestig Berggren, Diana Rowan, Ewa Bergbäck & Barbro Blomberg, Disabled students’ experiences of higher education in Sweden, the Czech Republic, and the United States – a comparative institutional analysis, 2016
Girma Berhanu SPECIAL EDUCATION TODAY IN SWEDEN, 2014
Special Education across Europe in 2003, European Agency for Development in Special
Needs Education, 2003