Man - "Debtor of the God"

Man - "Debtor of the God"

Authors

  • Eka Oragvelidze

DOI:

https://doi.org/10.52340/lac.2021.636

Keywords:

Adam’s Sin, Eka Oragvelidze, David Guramishvili

Abstract

The main objecvtive of Davit Guramishvili's poetic work is getting to know one’s self. Thus, the author’s lyrical "I" is clearly visible in the poem. In order to get to know one’s self, meaning of the human existence needs to be explored. The image of God as well as the sinful nature has been inherited in the humankind.Christ has redeemed the humankind from the captivity of original sin, paying the "old debt". "Davitiani” is based on such Christian ideology. On the one hand, the poet notes that God undertook the obligation to save his creatures in the first place. At the same time, Davit Guramishvili believes that he is indebted to God as he is born as his image, in his likeness. The second reason behind man's duty to God is the redemption of sins and the restoration of damaged image. The New Testament has imposed a "new debt" on mankind.The main purpose of the "new man", which is deification, begins with the discovery of the likeness of God in himself, then - with repentance of the sins. At the end, the person on the path of personal perfection meets God.Davit Guramishvili's lyrical character also starts to strive for "deification". He regrets that he has been robbed of the light of the Lord. Like a sinful Adam he is dressed in leather, and deprived of the sun of paradise, is buried in the abyss of hell.Remembering the passion of the Savior on the cross is the duty of the Christian. He should sympathize with and mourn the martyrdom of Jesus with his own sins. The most ardent co-sufferer of the sufferings of Christ is the Mother of God. The poet's lyrical protagonist recalls the tragedy of Golgotha ​​and seems to feel the pain inflicted by the Lord’s wounds, expressing the communion of the sufferings of the Virgin. David Guramishvili, as a Christian author, thus becomes an accomplice of the Lord's passion.Such a principle of liturgical thinking in the work of David Guramishvili, first of all, relies on the idea of St. Paul the Apostle, according to which the man would gain life in Christ through crucifixion. Such a concept is also revealed in the old Georgian theological poetry. It is noteworthy that the poet's lyrical protagonist will also replace Adam and by considering his mourning as his own tragedy, he tries to establish a personal "I".The poet sympathizes with the Adam's sin. However, he rejoices by the fact that he is freed from the "old debt" and this time he feels a new duty towards the Savior, Christ. For Davit Guramishvili, the poetic path has become an arena of spiritual victory in order to get to know one’s self. Therefore he establishes a personal lyric based on liturgical consciousness. The poet, through his work, aims to glorify the Savior, express gratitude and love towards him and thus pay the "new debt“.

Downloads

Download data is not yet available.

References

აღმაშენებელი დავით -„გალობანი სინანულისანი“; რედ. ზ. კიკნაძე; თილისი, „ხელოვნება“; 1989 წელი; 80 გვ.

ახალი აღთქმა - წმ. გიორგი მთაწმინდელის რედაქციით კრიტიკულად დადგენილი ტექსტის მესამე სრული გამოცემა; საქართველოს საპატრიარქოს გამომცემლობა; თბილისი, 2003 წ. 228 გვ.

ბასილი დიდი - თხზულებანი; საქართველოს საპატრიარქოს გამომცემლობა; თბილისი, 2002 წ. 320 გვ.

გრიგოლ ნოსელი - „კაცისა შესაქმისათჳს“, „შატბერდის კრებული“, ბ. გიგინეიშვილისა და ელ. გიუნაშვილის გამოცემა, გამომცემლობა „მეცნიერება“; თბილისი, 1979; 429 გვ.

გრიგოლ ნოსელი - „სწავლაჲ ლოცვისაჲ და თარგმანებაჲ „მამაო ჩვენოჲსაჲ“; საქართველოს მეცნიერებათა აკადემია, კ. კეკელიძის სახელობის ხელნაწერთა ინსტიტუტი; თბილისი, 2006 წ. 79 გვ.

გურამიშვილი დ. - „დავითიანი“; ორტომეული; გამომცემლობა „პალიტრა L”; თბ. 2013 წ. 336 [2] გვ.

იოანე ოქროპირი - „ღვთივ-შვენიერი სწავლანი, რომელსა ეწოდება ოქროს წყარო“; გამომცემლობა „კიდევაც დაიზრდებიან“; ფირმა „სადარა“; განმეორებით გამოცემა, სტამბა N 3; თბილისი, 1905 წ. 214 გვ.

მინჩხი იოანე - „იოანე მინჩხის პოეზია“, გამომცემლობა მეცნიერება, თბილისი, 1987 წ. 368 გვ.

„მცხეთური ხელნაწერი“ - გამომცემლობა „მეცნიერება“; თბილისი; 1981 წელი; 544 გვ.

რუსთაველი - „ვეფხისტყაოსანი“; გამომცემლობა ‘საბჭოთა საქართველო“; თბილისი, 1966 წელი;

სირაძე რ. - „დავითიანი“ და ბიბლია“; „ქრისტიანული კულტურა და ქართული მწერლობა“; I; თბილისის უნივერსიტეტის გამომცემლობა; თბილისი, 1992; 229, [3] გვ.

სულავა ნ. - „ნათლისა გავხდე მიჯნური“; „დავით გურამიშვილი - 300“; საქართველოს მეცნიერებათა აკადემია; შოთა რუსთაველის სახელობის ქართული ლიტერატურის ინსტიტუტი; სამეცნიერო შრომების კრებული; თბილისი, 2005 წ. [ელექტრონული რესურსი] http://www.nplg.gov.ge/gsdl/cgi-bin/library.exe?e=d-00000-00---off-0civil2-civil2-01-1--0-10-0--0-0---0prompt-10--..-4----4---0-0l--11-ru-00---10-ka-50--00-3-help-00-0-00-11-1-1utfZz-8-00-0-11-1-0utfZz-8-00&a=d&cl=CL2.5&d=HASH01ed6c39090ae26b3841f24a.3.6&fbclid=IwAR1Aq2ovUhIQHxtSa4VSMshQG_aMEtwUWeLLRtZPLhWRZE6H8I9MpRYH8xw

უჯმაჯურიძე მ. - „ელეგიური ნაკადი დ. გურამიშვილის ლირიკაში“ „დავით გურამიშვილი 300“; საქართველოს მეცნიერებათა აკადემია; შოთა რუსთაველის სახელობის ქართული ლიტერატურის ინსტიტუტი; სამეცნიერო შრომების კრებული; თბილისი, 2005 წ. [ელექტრონული რესურსიhttp://www.nplg.gov.ge/gsdl//cgi-bin/library.exe?e=d-00000-00---off-0civil2--00-1----0-10-0---0---0prompt-10---4-------0-1l--10-ka-50---20-about---00-3-1-00-0-0-01-1-0utfZz-8-10&a=d&c=civil2&cl=CL2.6&d=HASH01ed6c39090ae26b3841f24a.3.7

ფარულავა გრ. - „ადამიანი - ხატი და მსგავსი ღვთისა“; ლიტერატურული ჟურნალი „საგურამო“; #3; 2002 წ.

ფსალმუნნი - „მცხეთური ხელნაწერი“; გამომცემლობა „მეცნიერება“; თბილისი; 1983 წელი; 328 გვ.

ხინთიბიძე ე. - „შუასაუკენეების სქოლასტიკური ტერმინები ვეფხისტყაოსანში“ (ავთანდილი - ლხინი, ნივთი და ვალი); ქართველოლოგი, თბილისი, 2009; გვ. 519-535; [ელექტრონული რესურსი]

https://e-learning.tsu.ge/pluginfile.php/273820/mod_resource/content/1/519-535.pd

Downloads

Published

2021-11-16

How to Cite

Eka Oragvelidze. (2021). Man - "Debtor of the God" . Language and Culture, (25), 103–114. https://doi.org/10.52340/lac.2021.636

Issue

Section

LITERATURE
Loading...