The priority of educational goals and objectives in the pedagogical thinking of Dimitri Uznadze
DOI:
https://doi.org/10.52340/lac.2025.10.57Keywords:
Dimitri Uznadze, educational goalsAbstract
In the second half of the 19th century and in the beginning of the 20th century, the school saw the intellectual exercises as the main goal of the youth’ education. The classics of pedagogy always talked about the harmonious development and education of a person. The prominent psychologist of the 20th century Dimitri Uznadze does not share the idea about the human development in all aspects, and he states the hypothesis of the educational goal: “working on the ideal individual. The goal of the education and upbringing should include the process of the humans’ development. The main purpose of the education is to create the ideal individual”. Therefore, Uznadze thinks that the main destination of upbringing is to work out the strong will and active character. He suggests the schools to direct the mental, moral and physical power of the new generation to the desired way in order to achieve their perfect development. Dimitri Uznadze thinks that the best solution is to establish the gymnasium and physical exercises at school. Thus, he considers that the main destination of the pedagogical process is to form the students’ strong and active character. Uznadze states the new regulations, as he reviews the task of the metal, moral, psychical and esthetical development in a new way.
Downloads
References
უზნაძე დ., აღზრდის მიზნები //გაზ. „დროება“, 1910 წ. № 2, 3.5.6.8.
უზნაძე დ. ზოგადი ფსიქოლოგია, თბილისი 1950წ.
ბერულავა ნ. დიმიტრი უზნაძე, ცხოვრება და შემოქმედება, თბილისი 1967წ.
უზნაძე დ. აღზრდის მიზნები // გაზ. „დროება“, 1910 წ. № 6.
სარიშვილი ტ. სკოლა და პედაგოგიური მიმდინარეობა რევოლუციამდელ საქართველოში. თბილისი, 1956.
უზნაძე დ. მოხსენება სასწავლებლის რეორგანიზაციის შესახებ // ჟურნალი „სკოლა და ცხოვრება“. № 2, 1980.
უზნაძე დ. აღზრდის ძირითადი ტრაგედია // ჟურნალი „სკოლა და ცხოვრება“, № 1, 1980.




