Linguo-Paradigmatic Aspects of the Concept “Tree”

Linguo-Paradigmatic Aspects of the Concept “Tree”

Авторы

  • Miranda Todua
  • Nona Ketsbaia

DOI:

https://doi.org/10.52340/tuw.2021.450

Ключевые слова:

hymnography, tree symbolism, tree of life, symbolism, cult, Hymnography, Tree symbolism, Tree of life, Symbolism

Аннотация

In ancient Georgia, tree was designated as a beam, which is a common Kartvelian linguistic symbol. Tree is often used as a part, forming the complex basis and acquires another metaphorical meaning. Symbolic meaning of three is also very interesting which is met in Christian, as well as pagan world. A trace of worshiping a tree is met in oral telling, fairy tales and native poems and songs, as well as toponyms and the monuments of the objective culture. There are a lot of symbols of tree. Each type expresses different aspects of the sacral tree symbolism. A cult of a tree has a certain place in historical development of the Christian religion. In the Christian perception, an eternity of life is related to a tree. It is a metaphor creating the world. In the ecclesiastic poetry, “A tree of knowledge” and “A life tree”, both consider the Christ. Symbolism of a beam is also interesting. It is connected to the torment of the Savior as well. It is called as “a beam of life”, which underlies the vivifying power of a cross, which spread the blessing grace on the world. Symbolism of the tree yield is also distinguished. It is represented in various ways in the Bible and the Spiritual poetry.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Биографии авторов

Miranda Todua

Sokhumi State University

Nona Ketsbaia

Sokhumi State University

Библиографические ссылки

აბაკელია ნ , (1997). სიმბოლო და რიტუალი ქართულ კულტურაში, თბილისი.

ბარდაველიძე ვ, (1968). სიცოცხლისა და სიუხვის ხე ქართველთა სარწმუნოებაში, მასალები საქართველოს ეთნოგრაფიისათვის, ტ. XIV, თბილისი.

გამსახურდია ზ, (1987), „თამარიანი“ და „ვეფხისტყაოსანი“, „მაცნე“,#4.

დიღმელაშვილი ქ, (2010). ქრისტიანული სიმბოლიკა პირველ-მეოთხე სს. საქართველოში, თბილისი.

ლომაია ვ, (1926),ხის კულტისათვის საქართველოში, საქართველოს მუზეუმის მოამბე, III, თბილისი.

ნემესიოს ემესელი, (1914) ბუნებისათÂს კაცისა, ს. გორგაძის გამოცემა, ტფილისი.

სახოკია თ, (1979). ქართული ხატოვანი სიტყვა-თქმანი, “მერანი”, თბილისი.

ფენრიხი ჰ, სარჯველაძე ზ, (2000), ქართველურ ენათა ეტიმოლოგიური ლექსიკონი, თბილიუსი.

ქართული ენის განმარტებითი ლექსიკონი (1950-1964). (8 ტომად), არნ. ჩიქობავას საერთო რედაქციით, თბილისი.

ღუდუშაური თ, (1996). ხის კულტის საკითხისათვის კავკასიის ხალხებში (გერმანელი მოგზაურის კ. ჰანის მასალების მიხედვით), ივ. ჯავახიშვილის დაბადებიდან 120 წლისთავისადმი მიძღვნილი სამეცნიერო კონფერენციის თეზისები, თბილისი.

ხაჩიძე ლ,ი. (1987), მინჩხის პოეზია,თბილისი.

ძველ-ქართული სასულიერო პოეზია, (1913), ტფილისი.

Xavier Leon-Dufour, (1983). Dictionary of the New Testament,

Бардавелидзе В. (1957)., древнейшие религиозные верования и обрядово-графическое искуство грузинских племен, Тб.,

. Пресиддер, Д. (1999).Словарь символов, пер. с англ. С. Палько, М.,

Опубликован

2021-07-23

Как цитировать

Miranda Todua, & Nona Ketsbaia. (2021). Linguo-Paradigmatic Aspects of the Concept “Tree”. Transactions of Telavi State University, (1(33). https://doi.org/10.52340/tuw.2021.450

Выпуск

Раздел

Articles
Loading...