International and Domestic Legal Regulation of Transnational Shipments
DOI:
https://doi.org/10.52340/spectri.2024.09.01.21Keywords:
transnational shipments, TIR - carnet, ATA-carnet, IMO, Incoterms, Hamburg Rules, time charter, bareboat charter, TRACECA, ICAO, IATA, CPD-carnet, Port of AnakliaAbstract
While researching the presented issue, I discussed the main mechanisms of internal legal and international regulation of shipments of different countries, in order to present in the paper the main foundations that mostly lead to the formation of fundamental issues of shipments between world countries. The essence, principles, foundations, and legal nature of shipping were also discussed.
The aim and task of the paper is both theoretical and practical research and analysis of cargo transportation, the control mechanisms of unlicensed cargo transportation on the border, as well as passenger car transportation. The theoretical aspects include the research of the existing shipping agreements, the main mechanisms for the regulation of domestic and international shipping of the countries of the world, the analysis of existing gaps and the ways to solve them. Also, finding and eliminating problems of conventions and various official systems in the world (using both Georgian and foreign literature).
The article includes a discussion of court decisions (as real practical examples) on international and domestic legal freight and passenger road transport issues, which will make the issue much clearer, predictable and regulated.
The article also discusses the basic conditions for the supply of goods developed by the Chamber of Commerce (Incoterms), on the basis of which the obligations of the parties to the contract for the sale of goods are determined at different stages of the goods turnover (from the supplier's warehouse to the recipient's warehouse), as well as the rules for the distribution of transport and other related costs between the seller and the buyer. The moment of transfer of risk and responsibility in case of destruction or damage of goods during transportation, etc.
Downloads
References
{1} საერთაშორისო საზღვაო ორგანიზაცია (IMO) დაფუძნებულია 1958 წელს, იგი აერთიანებს 129 სახელმწიფოს.
{2} საერთაშორისო ურთიერთობის მხრივ საზღვაო ტრანსპორტის სააგენტოს მიზნები, ფუნქციები და ძირითადი ინფორმაცია ხელმისაწვდომია: http://mta.gov.ge/?m=52.
{3} საქართველოს საზღვაო კოდექსი, https://matsne.gov.ge/ka/document/view/29908?
publication=32].
{4} ექსპორტის სასაქონლო ოპერაცია საშუალებას იძლევა, სახელმწიფოს საქონელი გატანილ იქნეს სახელმწიფოს საბაჟო ტერიტორიის გარეთ, მათ შორის, დროებით, დაბრუნების პირობით. ექსპორტის სასაქონლო ოპერაცია გამოიყენება, თუ საქონელი სახელმწიფოს საბაჟო ტერიტორიიდან გატანისას იმავე მდგომარეობაში იყო, რომელშიც ექსპორტის დეკლარაციის რეგისტრაციის დღეს, გარდა ბუნებრივი დანაკარგებით გამოწვეული ცვლილებებისა.
{5} დამატ. იხ. ხარაზი ი; ხარაზი ქ; საბაჟო სამართალი, მეორე ნაწილი, დამხმარე სახელმძღვანელო, თბ; 2022.
{6} იხ. კონვენცია საზღვაო ნაოსნობის უსაფრთხოების წინააღმდეგ მიმართული არაკანონიერი აქტების წინააღმდეგ ბრძოლის შესახებ, ხელმისაწვდომია: https://matsne.gov.ge/ka/document/view/12
?publication=0 .
{7} ამილახვარი ზ; ამილახვარი გ; წერეთელი ნ; ბიზნესის სამართალი (სახელმძღვანელო), თბ; 2010, 272.
{8} ძალაში შევიდა 1932 წლის 2 ივლისიდან.
{9} ამილახვარი ზ; ამილახვარი გ; წერეთელი ნ; ბიზნესის სამართალი (სახელმძღვანელო), თბ; 2010, 272.
{10} ანაკლიის ახალი ღრმაწყლოვანი ნავსადგურის საჯარო და კერძო თანამშრომლობის პროექტი კერძო პარტნიორის შერჩევის პროცესის განზრახულობის შესახებ განაცხადი 20 თებერვალი, 2023; 7.
{11} დანელია ი; თსუ-ს ეკონომიკის დოქტორანტი და Evergreen Marine Corp. Evergreen Line (BSA Georgia)-ს კომერციული მენეჯერი. ანაკლიის პორტი და მისი პერსპექტივები, https://forbes.ge/anakliis-porti-da-misi-pe/.
{12} დანელია ი; თსუ-ს ეკონომიკის დოქტორანტი და Evergreen Marine Corp. Evergreen Line (BSA Georgia)-ს კომერციული მენეჯერი. ანაკლიის პორტი და მისი პერსპექტივები, https://forbes.ge/anakliis-porti-da-misi-pe/.
{13} იაშვილი ნ; მაღალაშვილი ე; ნაჭყებია ზ; სახელშეკრულებო ურთიერთობებეის პრაქტიკა, თბილისი, 2006, 156-157.
{14} იქვე.
{15} ტვირთების საერთაშორისო საგზაო გადაზიდვების შესახებ კონვენცია პ/დ N 2289, საქართველო შეუერთდა 1999 წლის 22 ივლისს. https://matsne.gov.ge/ka/document/view/1380813?
publication=0.
{16} 1956 წლის 19 მაისს კონვენცია „გზის მეშვეობით საქონლის საერთაშორისო გადაზიდვის ხელშეკრულების შესახებ და ხელმოწერის პროტოკოლი“ დეტალურად იხ. https://matsne.gov.ge/ka/
document/view/1380813?publication=0; შესრულებულია ჟენევაში.
{17} ევროპის საბჭოს/ადამიანის უფლებათა ევროპული სასამართლოს გადაწყვეტილება 13.12.2007 [III სექცია] ირანის ისლამური რესპუბლიკის საზღვაო ხაზები (Islamic Republic of Iran Shipping Lines) თურქეთის წინააღმდეგ - 40998/98, ხელმისაწვდომია: https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22fulltex
t%22:[%2240998/98%22],%22documentcollectionid2%22:[%22GRANDCHAMBER%22,%22CHAMBER%22],%22itemid%22:[%22001-83951%22]}.
{18} საქართველოს საჰაერო კოდექსი, მ.63.ნ.ნ.2. https://matsne.gov.ge/ka/document/view/33298?publication=33
{19} იხ. ICAO-ს საბჭოს წლიური ანგარიშები, https://www.icao.int/about-icao/Pages/annual-reports.aspx
{20} იხ. IATA- ს ყოველწლიური მიმოხილვა, https://www.iata.org/publications/pages/annual-review.aspx .
დღეისათვის „სამოქალაქო ავიაციის საერთაშორისო ორგანიზაცია“ ICAO ორგანიზაციის წევრია 193 სახელმწიფო, საქართველო მისი წევრია 1993 წლიდან. შტაბბინა მდებარეობს მონრეალში. დეტალურად იხ. https://www.icao.int/about-icao/Pages/member-states.aspx .
{21} Amadeus-ის ოფიციალური სტატისტიკა ავიაგადაყვანა/ გადაზიდვებთან დაკავშირებით ხელმისაწვდომია: https://corporate.amadeus.com/en/about-us/history.
{22} გეფერიძე დ., საერთაშორისო საჰაერო გადაყვანა-გადაზიდვების საერთაშორისო სამართლებრივი რეგულირების ასპექტები, ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი, თბ., 2009, 83-84.
{23} იხ. 1961 წლის გვალადაჰარის კონვენციით დადგენილი - არარეგულირებული საჰაერო გადაზიდვები.
ვროპა-კავკასია-აზიის სატრანსპორტო დერეფანი, Ka.wikipedia.org/wiki/ ევროპა-კავკასია_აზიის_სატრანსპორტო დერეფანი.
{24} ვროპა-კავკასია-აზიის სატრანსპორტო დერეფანი, Ka.wikipedia.org/wiki/ ევროპა-კავკასია_აზიის_სატრანსპორტო დერეფანი.
{25} ურიდია გ., რუხაია ფ., არახამია მ., საბაჟო გაფორმება TIR და STA (GPD) კარნეტის პრინციპებით, თბ., 2004, გვ-5.
{26} იქვე, 9.
{27} იქვე, 9-10.
{28} TIR სისტემის შესახებ, http://girca.org/TIR_სისტემის_შესახებ/m125.
{29} გაერთიანებული ერების ორგანიზაციის ევროპის ეკონომიკური კომისია (UNECE) შეიქმნა 1947 წელს ECOSOC- ის მიერ . UNECE- ის ძირითადი მიზანია პან-ევროპული ეკონომიკური ინტეგრაციის ხელშეწყობა. UNECE მოიცავს 56 წევრ სახელმწიფოებს ევროპის, ჩრდილოეთ ამერიკისა და აზიის ქვეყნებში.
{30} ურიდია გ., რუხაია ფ., არახამია მ., დასახ. ნაშრ., გვ-15.
{31} იხ. Cambridge Core, British Institute of International & Comparative Law. The Proper Law of the Contract and Renvoi: Further Comments on the Amin Rasheed Shipping Case, Volume 33, Issue 1 January 1984 , pp. 199-202.
{32} ურიდია გონერ, რუხაია ფრიდონ, არახამია მერაბ, საბაჟო გაფორმება TIR და ATA (CPD) კარნეტის პრინციპებით, თბილისი, 2004, 34.
{33} ურიდია გონერ, რუხაია ფრიდონ, არახამია მერაბ, საბაჟო გაფორმება
TIR და ATA (CPD) კარნეტის პრინციპებით, თბილისი, 2004, 35
{34} ხარაზი ი; საბაჟო სამართალი, პირველი ნაწილი, თბ; 2021, 664.
{35} ხარაზი ი. დასახ. ნაშრ. 665.
{36} ხარაზი ი. დასახ. ნაშრ. 666.
{37} გოჩიტაშვილი თ., ნავთობისა და გაზის სატარანზიტო მილსადენები (არსებული და პერსპექტიული), თბ., 2014, გვ-52, http://weg.ge/sites/default/files/1.-energy-transit-projects.pdf.
{38} საქართველოს სამოქალაქო კოდექსის თავი მეთორმეტე გადაზიდვა-გადაყვანა. https://matsne.gov.ge/ka/document/view/31702?publication=101.
{39} ზამბახიძე ტ., საქართველოს სამოქალაქო კოდექსის კომენტარი, წიგნი IV, ტომი I, თბ., 2001, 312.
{40} Administration of the Territory of Papua and New Guinea v China Navigation Ltd [1967- 68] PNGLR 239 (1 December 1967), http://www.paclii.org/libraries/maritime-law/case-summaries-sea-carriage/index.html
{41} Belae v Markwarth Shipping Company Ltd [1981] SBHC 10; [1980-1981] SILR 218 (23 October 1981) ხელმისაწვდომია: http://www.paclii.org/libraries/maritime-law/case-summaries-sea-carriage/index.html.
{42} ირანის ისლამური რესპუბლიკის საზღვაო ხაზები (Islamic Republic of Iran Shipping Lines) თურქეთის წინააღმდეგ - 40998/98 გადაწყვეტილება 13.12.2007 [III სექცია] 34-ე მუხლი დაზარალებული სახელმწიფო საკუთრებაში არსებული სამართლებრივად და ფინანსურად დამოუკიდებელი კომპანია: დაზარალებულის სტატუსი დადასტურდა 1-ელი დამატებითი ოქმის 1-ელი მუხლი 1-ელი დამატებით ოქმის 1.2 მუხლი საკუთრებით სარგებლობის კონტროლი, https://hudoc.echr.coe.int/geo#{%22itemid%22:[%22001-120753%22]}.
{43} საქართველოს უზენაესი სასამართლოს სამოქალაქო საქმეთა პალატის 2009 წლის 11 ივნისის განმარტება საქმეზე #ას-792-1007- 08; http://www.supremecourt.ge/files/upload-file/pdf/ganmarteba43.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.