The problem of value orientations in the teaching process
DOI:
https://doi.org/10.52340/erp.2024.05.44Keywords:
morality, the right to choose, behavior, evaluation, self-evaluation, system of methodsAbstract
People's values are largely determined by historical time, life cycle and personal characteristics. Morality occupies the most important place in the value orientations of a person. It concentrates with moral values and is conditioned by morality. Looking at the complexity of the problem, we realize that the teaching-pedagogical activity needs a lot of effort to establish the right orientations. Against the background of modern requirements and situations, it is desirable to give preference to the ultra-modern methods used in Western pedagogical practice, it is actually a system of methods that includes the entire educational process. We considered variant teaching of value-moral elements with different groups of students, representatives of different types of families and the implementation of related educational content as a concrete way of our task. Our trial-experimental activities have shown us that targeted pedagogical measures significantly accelerate the process of forming students' moral views.
Downloads
References
კილაძე ი., მოსწავლის პიროვნებაზე მასწავლებლის ზემოქმედების ზოგიერთი ასპექტი; კრებ. „თავისუფალი პიროვნების განვითარებისათვის“, თბილისი. 1996 წ.
ორჯონიკიძე ნ., მოსწავლის პიროვნების ღირებულებითი ორიენტაციები, როგორც მოქალაქეობრივი შეგნების პირობა; ჟურნ. „ინტელექტი“, 1999 წ.
რატიანი ს., ქართული საზოგადოებრივი ღირებულებები. ღია საზოგადოება საქართველო. 2006 წ.
Schwartz S. H.&Bilsk W.,(1987). Toward a Universal Psychological Structure of human values. Journal of Personality end Social Psychologi, 4: 550-562