Artificial intelligence - Open AI ChatGPT Challenges of digital reality in education
DOI:
https://doi.org/10.52340/erp.2024.05.02Keywords:
Artificial Intelligence (AI), Education Transformation, OpenAI, ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer)Abstract
The development of digital technologies, particularly in the context of Artificial Intelligence (AI-Art Intelligence), is creating a new dynamic within the field of education. Digital innovation promises a more effective, personalized, and interactive learning process but also presents significant challenges that must be addressed to shape future educational systems. This ensures that the learning process becomes not only innovative but also stable and sustainable. To this end, the paper discusses ChatGPT, one of the most widely used and powerful models developed by OpenAI, outlining its purpose and fundamental operating principles. It explores the technological aspects of utilizing the ChatGPT platform within higher education through a teaching/research project example titled "ChatGPT for Education Transformation". The paper provides a detailed account of the project model's implementation process. It examines and analyzes the primary challenges and achievements of ChatGPT in transforming student learning and teaching practices.
Downloads
References
Miao, Fengchun, Holmes, Wayne UNESCO (2023) Guidance for generative AI in education and research. Published in 2023 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Education 2030 ბოლო ნახვა 14.10.2024
ნაცვლიშვილი ნათია - მთარგმნელი (2024) სწავლა-სწავლების პროცესში ხელოვნური ინტელექტისა (AI) და მონაცემების გამოყენების ეთიკური გზამკვლევი განათლების სპეციალისტებისთვის. დაბეჭდილია საქართველოში „განათლებისა და კვლევების ცენტრის მიერ“. თბილისი. ქართულ გამოცემაზე საავტორო უფლება ეკუთვნის ევროკავშირის წარმომადგენლობას საქართველოში. ბოლო ნახვა 14.09.2024
UNESCO 25 years Promoting High Education for AI (2023) ChatGPT and Artificial Intelligence in Higer education. Quick start guide. Education 2030. Published in 2023 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization ბოლო ნახვა 14.10.2024
ჰოლმსი ვეინ, პერსონი ჯენ, ჩუნტა ირენ-ანგელიკა, ვასონი ბარბარა, დიმიტროვა ვანია, (2022) ხელოვნური ინტელექტი და განათლება. კრიტიკული ხედვა ადამიანის უფლებების, დემოკრატიისა და კანონის უზენაესობის პერსპექტივიდან; „eTwinning“-ის ეროვნული მხარდაჭერის სამსახური. ბოლო ნახვა 14.10.2024