Modern approaches to teaching parataxis and hypotaxis and Analysis of methodological guidelines
DOI:
https://doi.org/10.52340/lac.2023.30.15Keywords:
პარატაქსი, ჰიპოტაქსი, სინტაქსური, კონსრუქციის სწავლებაAbstract
For effective teaching of parataxis and hypotaxis, it is important to ensure the unity of theoretical understanding and practical application, simultaneity. In this article, the issue of teaching parataxis and hypotaxis is studied, taking into account the modern approaches outlined in methodical guides, the importance of their teaching in the development of language competences and skills was emphasized.
For the study of the issue, we have used a corpus study as a methodology, on the basis of which the distinguishing features and advantages of the modern approaches to teaching parataxis and hypotaxis will be revealed, as well as the changes introduced in new grammars. Methodical guides are taken as empirical material.
The novelty of the article is the study of modern approaches to teaching parataxis and hypotaxis at the level of methodological guides.
From modern teaching strategies and approaches, emphasis is made on: Practical and sentence combining exercises, analysis of literary (artistic) texts (recognition of parataxic and hypotaxic constructions in fragments of novels, poems and essays and peculiarities of their use for rhetorical and stylistic purposes), peer writing review and editing activities, creative writing exercises and technology integration.
Teaching parataxis and hypotaxis in the modern classroom requires a dynamic and interactive approach that combines theory with practical application. By following methodological guidelines, teachers can empower students to develop their language skills, promote effective communication, critical thinking, and creative expression.
Downloads
References
დალაქიშვილი ნ., ერაძე კ., ლობჟანიძე ს., მელიქიშვილი მ., - პედაგოგიური გზამკვლევი პროფესიული განათლების მასწავლებლებისათვის. თბილისი: მასწავლებელთა პროფესიული განათლების ეროვნული ცენტრი. თბილისი, 2016.
კილასონია ს., - ქართულ ენაში სწავლების სტრატეგიების გამოყენების პრაქტიკის კვლევა ზმნის სწავლების მაგალითზე. ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტი. თბილისი, 2019.
მამაგულაშვილი ნ., - სახელთა სწავლების პრაქტიკის კვლევა ზოგადსაგანმანათლებლო სკოლის დაწყებით და საბაზო საფეხურზე. ივანე ჯავახიშვილის სახელობის სახელმწიფო უნივერსიტეტი. თბილისი, 2019.
მაღლაკელიძე ნ., მიქაძე მ., ქართული ენის სწავლების მეთოდიკა, თბილისი, „მერიდიანი“, 1996.
სამსონია ი., ცერაძე თ. - ქართული ენა და ლიტერატურა VII-XII კლასები: საგნობრივი გზამკვლევი 2011-2016 წლების ეროვნული სასწავლო გეგმების მიხედვით. თბილისი: საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო. ეროვნული სასწავლო გეგმების დეპარტამენტი. თბილისი, 2013.
საფიერი ჯ., გოუერი რ., - გამოცდილი მასწავლებელი. ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი. თბილისი, 2010.
საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო. ახალი ეროვნული სასწავლო გეგმა (დაწყებითი და საბაზო საფეხური) 2018-2024. თბილისი, 2018.
საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო. ქართული ენა და ლიტერატურა (მესამე თაობის ეროვნული სასწავლო გეგმის მიხედვით). რესურსი II საბაზო - გზამკვლევი. თბილისი, 2022.
შავრეშიანი ნ., - პარატაქსულ-ჰიპოტაქსური კონსტრუქციები სვანურში. უნივერსალი. თბილისი, 2022.