Lexical understanding of basic colors in the works of Terenti Graneli
DOI:
https://doi.org/10.52340/tuw.2023.01.36.14Ключевые слова:
Terenti Graneli, Semiotics, Symbolic, ColorАннотация
Every writer appeals to characterize the objects with colors. Some writers’ language is rich with color indicating vocabulary. Each color express concrete event or trait: grief, sadness, beauty…
Color is considered in terms formal, semantic, biological, psychological, symbolic, etc. The researchon color symbolism provides interesting material in the linguistic and cultural direction. A complex study of the above-mentioned words allows observing the ways of lexis development, and their artistic-metaphorical definition as a psychological-social phenomenon, to determine the psychological and social context of the word, form, and content. It may be stated that the field of color vocabulary with its components expresses the historical development of particular languages.
Color artistic analyze has an important part in Terenti Graneli works. the most important fact is that the spiritual condition and personality of a character is often realized in colors and the reader is impressed. The dominant colors in his works are white, black and blue. One can meet yellow, red, green and gray colors as well that have semantic charge in his poetry. Using different colors poet describes comparatively peaceful events. He uses chromatic and achromatic colors.
The internal form of color words can be determined by the lexical-speech meaning, to which additional information is added in the context itself; Analysis of words is needed both separated and in context.
Скачивания
Библиографические ссылки
აბზიანიძე ზ. (2020): ტერენტი გრანელი, წიგნში: ქართველი მწერლები ეპოქათა ჭრილში, თბილისი.
ლეთოდიანი ა. (2015): ყვითელი ფერის გააზრებისათვის ტერენტი გრანელის პოეზიაში, ლექსმცოდნეობა, ტერენტი გრანელისადმი მიძღვნილი ლექსმცოდნეობის მერვე სამეცნიერო სესია (მასალები), თბილისი.
ნეიმანი ალ. ქართულ სინონიმთა ლექსიკონი, თბ., 1951.
სანაია ფ. (2023): ფერის აღმნიშვნელი ლექსიკა-ფრაზეოლოგიის ლინგვოკულტუროლოგიური ანალიზი (ქართული სიმბოლიზმის ფერები). დისერტაცია. თბილისი.
სოსიური ფ. (2002): ზოგადი ენათმეცნიერების კურსი [ც. ბიბილეიშვილის თარგმანი], თბილისი, გამომცემლობა ,,დიოგენე“.
ივანოვა (2008): Ivanova, Y.V. Color coding in the structure of poetic text and approaches to their study, M .: Publishing house of the Moscow State Pedagogical University, 2008, Pp. 112–118 p.
ლოტმანი (2010): Lotman, Y.M. People and signs, Semiosphere. SPb.: Art–SPB, 720 p.
მასლოვა (2006): Maslova, V.A. Russian poetry of the XX century, Linguoculturological
view. M.: Higher school, 256 p.
ქაიუმოვა... (2021): Qayumova N. M., Ruziev M. Q., The Poetics of Colors in English Poetry, Middle European Scientific Bulletin, V. 16, Sep.
კანდინსკი: Кандинский В. О духовном в искусстве: http://www.gumer.info/bib-liotek_Buks/Culture/Kandinsk/_Index.php