საქართველოს სატრანსპორტო სისტემების გამოწვევები და მისი დაძლევის გზები

საქართველოს სატრანსპორტო სისტემების გამოწვევები და მისი დაძლევის გზები

ავტორები

  • თენგიზ გაბინაშვილი საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტი image/svg+xml
  • მაია ბენია საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტი image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.52340/gbsab.2025.55.11

საკვანძო სიტყვები:

ლოგისტიკა, ტრანსპორტი, ინფრასტრუქტურა, ტრანზიტი, მულტიმოდალურობა, ეკონომიკა, ინვესტიცია

ანოტაცია

საქართველო, რომელიც სტრატეგიულად მდებარეობს ევრაზიის სავაჭრო გზების გზაჯვარედინზე, მნიშვნელოვან პოტენციალს ფლობს, გახდეს მთავარი ლოგისტიკური ჰაბი, რომელიც სარგებლობს ისეთი დერეფნებით, როგორიცაა TRACECA და „შუა დერეფანი“. მიუხედავად მისი გეოგრაფიული უპირატესობისა, ქვეყნის სატრანსპორტო სისტემა დგას მნიშვნელოვანი გამოწვევების წინაშე, რაც ხელს უშლის მის ეფექტურობასა და სატრანზიტო საქმიანობას.

სტატიაში განხილულია საქართველოს სატრანსპორტო სისტემის ძირითადი პრობლემები და მათი გადალახვის შესაძლო გზები. ძირითადი საკითხები მოიცავს ინფრასტრუქტურის გაუარესებას, ბევრი გზა და სარკინიგზო ქსელი მოითხოვს მნიშვნელოვან მოდერნიზაციას ცალკეული პროექტების მიღმა, როგორიცაა აღმოსავლეთ-დასავლეთის მაგისტრალი. მულტიმოდალური ინტეგრაციის არარსებობა კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი დაბრკოლებაა, რადგან ნაკლებად განვითარებული ინტერმოდალური კვანძები, რომლებიც აკავშირებს რკინიგზას, სახმელეთო მაგისტრალსა და საზღვაო ტრანსპორტს, ზრდის ტრანზიტის დროსა და ხარჯებს. გარდა ამისა ლოგისტიკური პროცესების, რეალურ დროში ტვირთების თვალთვალისა და საბაჟო პროცედურების არასაკმარისი დიგიტალიზაცია ანელებს პროცესებს და ამცირებს საერთაშორისო კონკურენტუნარიანობას. აგრეთვე არის შესაბამისი კვალიფიკაციის მქონე კადრების დეფიციტი, რაც გამომდინარეობს არასრულყოფილი სპეციალიზებული განათლებიდან და შესაბამისი თანამედროვე სასწავლო პროგრამებიდან. შედეგად, გეოპოლიტიკური რისკები და რეგიონული არასტაბილურობა მნიშვნელოვნად მოქმედებს სატრანზიტო მარშრუტების საიმედოობაზე საქართველოზე გავლით.

მიუხედავად არსებული დაბრკოლებებისა, ბოლო რეფორმებმა უკვე გააძლიერა საქართველოს ტრანსპორტისა და ლოგისტიკის სექტორი, გაზარდა მისი სატრანზიტო პოტენციალი და გააუმჯობესა გლობალური ბაზრის კავშირი. სტრატეგიული განვითარების გაგრძელებით, საქართველო მზად არის შეასრულოს თავისი პოტენციალი, როგორც ცენტრალური ლოგისტიკური ჰაბი კავკასიასა და ცენტრალურ აზიაში.

სტატიაში, სატრანსპორტო  სისტემებში არსებული ზოგადი გამოწვევებისა, განხილულია კონკრეტულად სარკინიგზო და საზღვაო ტრანსპორტში არსებული პრობლემები და მათი გადაჭრის გზები.

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

ავტორის ბიოგრაფიები

თენგიზ გაბინაშვილი, საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტი

დოქტორანტი, სტუ-ს საინჟინრო ეკონომიკის, მედიატექნოლოგიებისა და სოციალურ მეცნიერებათა ფაკულტეტი.

თბილისის სატრანსპორტო კომპანია, მარშრუტების დაგეგმვის სპეციალისტი.

მაია ბენია, საქართველოს ტექნიკური უნივერსიტეტი

ეკონომიკურ მეცნიერებათა დოქტორი

წყაროები

აზიის დეველოპორული ბანკი. (2022), საქართველო: ტრანსპორტის სექტორის შეფასება;

მსოფლიო ბანკი. (2023), ლოგისტიკის შესრულების ინდექსი;

საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადობის განვითარების სამინისტრო. (2023), სატრანსპორტო პოლიტიკის სტრატეგია 2021-2030;

ტრასეკა. (2021), მულტიმოდალური სატრანსპორტო დერეფნების განვითარება;

UNESCAP. (2022), ციფრული და მდგრადი ტრანსპორტი ცენტრალურ აზიასა და კავკასიაში;

https://www.interpressnews.ge/ka/article/274690-logistikis-roli-kartuli-ekonomikis-ganvitarebashi/

ჩამოტვირთვები

გამოქვეყნებული

2025-06-17

როგორ უნდა ციტირება

გაბინაშვილი თ., & ბენია მ. (2025). საქართველოს სატრანსპორტო სისტემების გამოწვევები და მისი დაძლევის გზები. საქართველოს ბიზნესის მეცნიერებათა აკადემიის "მოამბე", (55), 73–81. https://doi.org/10.52340/gbsab.2025.55.11

გამოცემა

სექცია

Articles
Loading...