Georgian Documentary Cinema and Rezo tabukashvili’s Trilogy: ,,The Trail is Clear”; ,,Georgia’s Potter”; ,,Closeness of Distance’

Georgian Documentary Cinema and Rezo tabukashvili’s Trilogy: ,,The Trail is Clear”; ,,Georgia’s Potter”; ,,Closeness of Distance’

Authors

  • Asmat Tsereteli Caucasus's International University

DOI:

https://doi.org/10.52340/gbsab.2025.56.03

Keywords:

Documentary cinema, the script of the film, voice, music

Abstract

At all times, reality surpasses all imagination - by stretching human thought, reaching depths, emotionality, aesthetic appeal and even harsh reality. No fantasy can excite and make the public think like documentary reality. That is why documentary art needs special appreciation. The main principle position of documentary cinema should be to portray reality with naturalistic infallibility and not to embellish it with ideologies.Whether an artist, a documentary film author or a representative of another field - he must be the first to see the problem, attend to others and sound the alarm. The biggest harm to society is indifference and nihilism, which art has the leverage to prevent. In art, quantity means nothing, quality means everything.

The purpose of this paper is to show the stages of development of Georgian documentary cinema and trilogy of Rezo Tabukashvili's - "The Trail is Clear”, "Georgia's Potter" and "Closeness of Distants”. Methodological foundations together with the analysis of historical research are represented by the methods of content analysis and comparative analysis. The main results of the research revealed that the influence of Georgian documentary cinema on the Georgian reality of the 20th century is undoubtedly great, and also, documentary cinema is considered a precursor to the formation of national cinematography. As a conclusion in the paper, we present recommendations regarding the problem of linearity and diversity of topics in Georgian documentary cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Asmat Tsereteli, Caucasus's International University

მასობრივი კომუნიკაციის სადოქტორო პროგრამის დოქტორანტი

References

.Grierson, J. (1931). Documentary film. p.p 57-64.

Ward, p. (2014). Shot Composition in Film and Television.

Storey, J. (1996). Cultural Stadies and the study of Popular Culture. Edinburg University Press. p.p 201-215.

ბაქრაძე, აკ. (1989). კინო და თეატრი. თბილისი: ,,ხელოვნება“. 115-171

დოლიძე, ზ. (2016). მსოფლიო კინემატოგრაფიის ისტორია-დოკუმენტური კინო 30-40-იან წლებში. თბილისი: ,,კენტავრი“. 71-83.

კალანდარიშვილი, ლ. ,ლევინაძე, მ. (2016). კინოკრიტიკა და თეორია ფილმის ანალიზის საფუძველზე. თბილისი.

მახარაძე, ი. (2014). დიადი მუნჯი. თბილისი: ,,სულაკაურის გამომცემლობა“. 12.

ლევინაძე, მ. (2010). რეკონსტრუირებული რეალობა და რეალიზმი. თბილისი.

საქართველოს ბიოგრაფიული ლექსიკონი (2001). საქართველოს პარლამენტის ეროვნული ბიბლიოთეკა.

ლომსაძე, შ. (1978). მიხეილ თამარაშვილი და ქართველი კათოლიკენი. თბილისი.

თაბუკაშვილი,რ. (1985). დ/ფ. ,,საქართველოს მეჭურჭლეთუხუცესი“.

უბილავა, ე. (1980). განძეულის გუშაგი. თბილისი. 132-138.

ბერიძე, ვ. (1974). ძველი ქართული ხუროთმოძღვრება. თბილისი.

Downloads

Published

2025-11-18

How to Cite

Tsereteli, A. (2025). Georgian Documentary Cinema and Rezo tabukashvili’s Trilogy: ,,The Trail is Clear”; ,,Georgia’s Potter”; ,,Closeness of Distance’. Georgian Academy of Business Sciences "Moambe", (56). https://doi.org/10.52340/gbsab.2025.56.03

Issue

Section

Articles
Loading...