Using problematic situations in natural science lessons as a strategy for developing students' cognitive skills

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52340/erp.2024.05.33

Keywords:

problem, student, cognitive thinking, motivation, natural science, interest

Abstract

     A student's cognitive development refers to the development of the skills that his brain uses for thinking and learning. These skills are: maintaining interest in new things, asking questions and expressing assumptions, concentration of attention, observing objects and events, experimenting, comparing, determining cause and effect, analyzing, interpreting, creating and solving problems. Curiosity and interest are the main driving force and motivator for children. That is why it is important to stimulate and maintain it, which can be the key to increase its motivation, thinking and further development. The paper discusses the result of observing one natural science lesson, where the teacher posed a problem through an interesting fairy tale in the beginning of the lesson, made the children think and led them to solve the problem through discussion.  As the observation of one particular lesson showed us, creating a problematic situation in the lesson is not a scheme that throws the learning process out of its natural bed. Its elementary form is asking a question/problem correctly, which disturbs the students' mental balance and creates an active need for an answer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

მოდებაძე, ნ. (1999). ,,ბუნებისმცოდნეობის ინტეგრირებული კურსის სწავლების პროცესში მოსწავლეთა შემეცნებითი ინტერესის ფორმირების პედაგოგიური პირობები(V-VI კლასების მაგალითზე)“., საკანდიდატო დისერტაცია, ი. გოგებაშვილის სახლობის პედაგოგიკურ მეცნიერებათა ეროვნული ინსტიტუტი., თბილისი.

ბასილაძე, ი., ჭოხონელიძე, ნ.,კოსტავა, ქობულაძე, ნ.(2017). ,,სწავლების მეთოდები, სტრატეგიები, პედაგოგიური ტექნოლოგიები დაცოდნის შემოწმება-შეფასების საკითხები‘’. ქუთაისისსახელმწიფოუნივერსიტეტისგამომცემლობა.

ბოჭორიშვილი, მ., ნამიჭეიშვილი, ნ., ნაბულიშვილი, ნ. (2015). ,,ინტერაქტიური მეთოდები’’. თბილისი. გამომცემლობა მწიგნობარი

Published

2024-11-07

How to Cite

Modebadze, N. (2024). Using problematic situations in natural science lessons as a strategy for developing students’ cognitive skills. International Scientific Conference “EDUCATION, RESEARCH, PRACTICE” Proceedings, 5, 294–299. https://doi.org/10.52340/erp.2024.05.33

Issue

Section

Innovations in Higher Education

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.