Research on the involvement of students with learning disabilities in the teaching process (on the example of teaching of Georgian language and literature, 5th grade)

Authors

  • Shorena Dzamukashvili Iakob Gogebashvili Telavi State University image/svg+xml
  • Maka Sidamonidze Iakob Gogebashvili Telavi State University image/svg+xml
  • Khatuna Ergemlidze Public school of Shalauri

DOI:

https://doi.org/10.52340/erp.2024.05.46

Keywords:

student with learning disabilities, learning disability, class

Abstract

            The aim of our research was to study the participation of students in the Georgian language and literature classes through observation; we found out how fully they are involved in the learning process. The observation was carried out in the 5th grades of specific five public schools, where students with learning disabilities were recorded. The observation of the lessons revealed that in most cases, the activities to be performed according to the plan remain a formality and the teacher cannot work according to the curriculum, due to the reasons that there is no time for the rest, and the students themselves have a low motivation to study. The observation showed that the teachers participating in the research, especially in numerous classes, have difficulty in teaching students  with learning disabilities  together with the class and preparing tasks and resources based on individual curricula. Their answers also revealed the need for a teacher's assistant to work permanently in the classroom, which is a well-tested and successful practice in European and American schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

სიდამონიძე., მ. 2024. სადოქტორო დისერტაცია: დასწავლის უნარის დარღვევის მქონე მოსწავლეთა წერითი უნარების განვითარების კვლევა ზოგადი განათლების დაწყებითი საფეხურის მე-5 - მე-6 კლასებში (თელავის მუნიციპალიტეტის სკოლების მაგალითზე)“. მასალები

მადონა მიქელაძე, ქეთევან დევაძე, მარიამ მეტრეველი. ნინო ნახუცრიშვილი,

საკითხავი მასალა კურსისთვის:,,დასწავლის უნარის დარღვევის მქონე მოსწავლეთა სწავლების მეთოდოლოგია”, 2022. უნივერსიტეტის გამომცემლობა. ISBN 978-99XX-XXX-XX-X;

ქურციკიძე ლ., და ტყეშელაშვილი,შ., ,, დასწავლის უნარის დარღვევის მქონე მოსწავლეთა განვითარების ხელშეწყობა“; გზამკვლევი მშობლებისათვის; გზამკვლევი შექმნილია საქართველოს განათლების, მეცნიერების, კულტურისა და სპორტის სამინისტროს ინკლუზიური სწავლების ხელშეწყობის პროგრამის საინფორმაციო და მეთოდოლოგიური მხარდაჭერის ქვეპროგრამის ფარგლებში, თბ. 2018წ

Published

2024-11-08

How to Cite

Dzamukashvili, S., Sidamonidze, M., & Ergemlidze, K. (2024). Research on the involvement of students with learning disabilities in the teaching process (on the example of teaching of Georgian language and literature, 5th grade). International Scientific Conference “EDUCATION, RESEARCH, PRACTICE” Proceedings, 5, 440–445. https://doi.org/10.52340/erp.2024.05.46

Issue

Section

Inclusive Education

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.