Some Problems of Teaching the Georgian Literacy
DOI:
https://doi.org/10.52340/idw.2023.98Keywords:
Literacy teaching methods, Syllables methods, Reading skills, Phonological skillsAbstract
The main problem arising in teaching reading /writing skills in the Georgian language includes following difficulties: students have trouble while spelling, reading or mixing up words and while combining letters to meaningful words. Although a child recognizes each letter in a word and expresses its corresponding sounds, however it is impossible for him/her to understand and interpret the reading material. Therefore, techniques for reading syllable words is targeted at preventing this difficulty. Understanding how to divide words into syllables means awareness, that each word consists of small parts. Thuse with the help of a syllabic method the pupil makes the first orientation and understanding of the word.
Downloads
References
ეროვნული სასწავლო გეგმა, დაწყებითი კლასები, 2018
ი. ზედგინიძე, ახალი ქართული ანბანი, თბილისი, წიგნის გამ-ბა ალ. არაბიძისა და ამხანაგობისა, 1919 წ
ი.ზედგინიძე, წერა-კითხვის სწავლება მთლიანი სახმო ელემენტის გამოყენებით, „მასწავლებლის თანამგზავრი“, 1928 წ
პლ. იოსელიანი, ანბანი სასარგებლოდ ქართველთა ახალმოსწავლეთა ყრმათა“ მეექვსე გამოცემა,1849 წ
ი. კერესელიძე, ანბანი ახალ-მოჰსწავლეთა ყრმათათვის, ტფილისი, ნამესტნიკის კანცელარიის გამოცემა, 1856 წ
ნ. კუპრავა, დ. ნაზირიშვილი, მ. ფოფხაძე, მ. ხაზიური, „დედაენა“, გამომცემლობა დიოგენე, თბ. 2009
ვ. რამიშვილი, ქართული ენის სწავლების მეთოდიკის საფუძვლები, თბ. 1987 წ
ვ. რამიშვილი, დედაენა, გამომცემლობა „განათლება“, 1990 წ
სასწავლო მეთოდური რესურსების კრებული „კითხვისა და წერის სწავლება დაწყებით საფეხურზე“, Georgian Primary Education Projeqt ( G-PRIED), Tb. 2015 წ
ა. ხოჯავა, ზ. მოსიავა, საანბანო წიგნის შედგენის პრინციპები 1955 წ
Reading Acquisition, Developmental Dyslexia and Skilled Reading Across Languages: A Psycholinguistic Grain Size Theory Johannes C. Ziegler, Centre National de la Recherche´ Scientifique and Universite´ de Provence, Usha Goswami, University of Cambridge, Psychological Bulletin 2005, Vol. 131, No. 1, 3–29, Copyright 2005 by the American Psychological Association , 0033-2909/05/$12.00 DOI: 10.1037/0033-2909.131.1.3