IMPLEMENTATION OF EFFECTIVE SYSTEM FOR CONTINUOUS MEDICAL EDUCATION IN PERINATAL SERVICES
ВНЕДРЕНИЕ ЭФФЕКТИВНОЙ СИСТЕМЫ НЕПРЕРЫВНОГО МЕДИЦИНСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ПЕРИНАТАЛЬНЫХ УСЛУГАХ
Abstract
The existence of an internal system for improving the quality of medical services is a permit requirement of inpatient institutions. However, as quality assurance mechanisms based on internal and external audit currently are not implemented across the country, accordingly management of medical institutions has no motivation for continuous improvement of medical service quality, including necessity for assessing, planning and implementation of personal Continuous Medical Education. Therefore, personal’s involvement in Continuous Medical Education system often serves only the requirements set by applicable law in perinatal services and sometimes the need may not be assessed and justified. Perpetuality of state certificates of physicians since 2008 may facilitate the fact. From 2018 1st January resumption the commitment of Continuous Medical Education in perinatal service provides (however, this is related to obtaining the right to provide the service and not recertification) has led to conclusion that in most cases the relevant structures of medical institutions do not have the knowledge and experience to effectively manage the process. In addition, specific programs are selected by the institution / doctor. It should be pointed out that currently in Georgia the methodology that will allow quality assurance units of the institutions to effectively plan doctor training, doesn’t exist, while such approaches is available in developed countries. Accordingly, it is appropriate to take measures at both national and institutional levels to ensure development of national continuous audit’s system, exceling of internal mechanisms for quality assurance of medical care, improvement of internal quality monitoring mechanisms in perinatal service providers, demonstration of good UPG and implementation of reporting (accountability) instruments for personnel.
Downloads
References
„სამედიცინო საქმიანობის ლიცენზიისა და სტაციონარული დაწესებულების ნებართვის გაცემის წესისა და პირობების შესახებ დებულებების დამტკიცების თაობაზე“ საქართველოს მთავრობის 2010 წლის 17 დეკემბრის №385 დადგენილება;
„პერინატალური სამსახურების რეგიონალიზაციის დონეებისა და პაციენტის რეფერალის კრიტერიუმების დამტკიცების შესახებ“ საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის მინისტრის 2015 წლის 15 იანვრის №01-2/ნ ბრძანება;
„სტაციონარულ სამედიცინო დაწესებულებაში სამედიცინო მომსახურების ხარისხის გაუმჯობესების და პაციენტთა უსაფრთხოების უზრუნველყოფის შეფასების შიდა სისტემის ფუნქციონირების შესახებ“ საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის მინისტრის 2012 წლის 12 სექტემბრის №01-63/ნ ბრძანება;
„უწყვეტი სამედიცინო განათლების ცალკეული ფორმების და მათი აკრედიტაციის წესისა და კრიტერიუმების, ასევე, პროფესიული რეაბილიტაციის წესის, შესაბამისი პროგრამების/ კურსების აკრედიტაციის წესისა და კრიტერიუმების დამტკიცების შესახებ“ საქართველოს ოკუპირებულ ტერიტორიებიდან დევნილთა, შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის მინისტრის 2018 წ. 19 ივლისის №01-3/ნ ბრძ;
ჯანმრთელობის დაცვა, სტატისტიკური ცნობარი, საქართველო 2019, საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან დევნილთა, შრომის, ჯანმრთელობის და სოციალური დაცვის სამინისტრო, დაავადებათა კონტროლის და საზოგადოებრივი ჯანმრთელობის ეროვნული ცენტრი;
უწყვეტი სამედიცინო განათლების ფორმატში აკრედიტებული პროგრამები, http://rama.moh.gov.ge/geo/list/show/538-test;
ahpra, CPD portfolio;
Continuing Professional Development of Medical Doctors WFME Standards 2015;
Continuing professional development: Guidance for all doctors, 2012, General Medical Council;
ICO Guide to Effective CPD/CME, 2016. www.icoph.org/ICO-CPD-CME.html.